Hoofdstuk 6: Stelling van Pythagoras

Gewoon het boek volgen. Wellicht leuk om leerlingen naar een tweede bewijs te laten zoeken voor de stelling van Pythagoras, in een OLA (online leeractiviteit of onderzoekend leren activiteit).

 

OLA: Pythagoras bewijzen
uhh

Onderzoeksvraag: Vind een ander dan in het boek genoemd bewijs voor de stelling van Pythagoras dat jij goed begrijpt en onderzoek of jouw keuze voldoende geschikt is om uit te leggen aan een klasgenoot.

Stappenplan

  1. Zoek een geschikt bewijs voor de stelling van Pythagoras (anders dan in het boek MW9, hoofdstuk 6, opgave 3). Gebruik eventueel de bronnen in Moodle.
  2. Leg je bewijs uit aan een klasgenoot. In de les krijg je daar tijd voor (zo'n 5 a 10 minuten).
  3. Formuleer je conclusie. Was je uitleg goed (begrijpt de ander het) of was je keuze te moeilijk? Licht toe!

Opbrengst
Klik hieronder op Bewerk mijn inzending en beschrijf in het tekstvak welk bewijs voor de stelling van Pythagoras jij gevonden hebt. Neem daarin plaatjes en/of links op die je verhaal kunnen ondersteunen. Je mag ook een schermfoto van (fragmenten van) het bewijs maken. Formuleer duidelijk je conclusie op je onderzoeksvraag. Sluit af met Bewaar de wijzigingen.
In de les kan je gevraagd worden jouw bewijs klassikaal toe te lichten met behulp van het smartboard. Zodoende komen we erachter welke bewijzen nog meer geschikt zijn voor klas 2.

Beoordeling: nodig is een akkoord.