Hoofdstuk 10: Ontbinden in factoren.

Doel 1: Schakelen tussen met haakjes (factoren) en zonder haakjes (termen) belangrijk, zodat lln gelijkwaardigheid zien (handig bijvoorbeeld later bij nakijken als er in het antwoordenboekje iets anders maar gelijkwaardigs staat).
Doel 2. Met ontbinden nieuwe techniek (kwadratische) vergelijkingen oplossen: product is nul (waar kwadraat is getal uit vorig hoofdstuk niet direct kan).

Op de DWO tien vergelijkingen:
1. Let op vraag 9: Kwadraat is getal. Ophalen voorkennis. Pas op dat ze niet op de automatische piloot haakjes gaan wegwerken.
2. Let op vraag 10. Product is nul. Komt niet uit op helen, maar toch erg waardevol (zie onder)

Vraag voor de tien (zie onder de planners) is niet bedoeld om in te slijpen (doen we in klas 3 met kwadraat afsplitsen.
Wel behandelen om de volgende redenen:
- als product-som methode geen oplossing met helen heeft, wil dat nog niet zeggen dat er geen ontbinding bestaat (een misvatting).
- mooie toepassing 3e merkwaardige product
- verschil exact en benadering komt mooi tot uitdrukking
- handige methode als je de ontbinding met helen niet ziet, bijvoorbeeld bij grote getallen
- mochten leerlingen in voorgaande stappen een rekenfout gemaakt hebben, dat is de vergelijking niet meteen onoplosbaar.
- voorkennis klas 3 parabolen in 4 gedaantes. Parabolen kunnen, als ze nulpunten hebben, altijd in de ontbonden vorm gezet worden.

Vergeet niet voldoende aandacht te besteden aan de verhaaltjessommen in het boek uit 10.6. Benadruk ook dat de verschillende methodes (product is nul en kwadraat is getal) door elkaar gevraagd worden op het proefwerk.
En wellicht komt er ook een vraag op de toets als: Ontbind in factoren. x2 - 9
Kan met derde merkwaardige product, maar ook met: zoek twee getallen samen 0, product -9
Of deze is ook leuk: Ontbind in factoren:  x2 - 1/4