Plan van aanpak bij Getal en Ruimte (editie
2003) voor klas: 1v 2v
3v |
|||||||||||
Plan van aanpak bij Getal en Ruimte (editie 2003) bij deel 2 vwo |
|||||||||||
|
|||||||||||
In de eerste klas is letterrekenen aangeboden via de DWO. Misschien
is de wetenschappelijke notatie (10.3) overgeslagen, en voor herleiden
van machten (10.5) was waarschijnlijk ook niet zoveel tijd. Dus nu een
vol hoofdstuk! Omdat bij de speciale lijnen in een driehoek ook hoogtelijnen horen, doen we voor 2.2 eerst 2.3. Met de opdrachten speciale lijnen in een driehoek kun je dit onderdeel dan mooi afsluiten. Let bij de DITwis (opg 4) op want daar wordt ipv een oppervlakte een hoogte gevraagd. In klas 1 zijn ze bij het zelf vinden van formules vertrouwd geraakt met verschillende aanpakken en notaties: met en zonder haakjes, eerst plus, daarna keer of vv. Ik denk dat het goed is dat bij het vinden van een formule bij een grafiek of bij 2 punten, om behalve het recept y = ax +b leerlingen ook te laten wennen aan notaties als y=2(x-3)+4 als de helling 2 is en de lijn door punt (3,4) gaat. Het op deze manier "op de juiste hoogte zetten" van de lijn is niet veel ingewikkelder dan het "bereken-b-recept". Bovendien wordt later het bij parabolen de formule in topvorm makkelijker leesbaar. Voor de balansmethode verschillende applets beschikbaar. Het inslijpen doen we op de DWO in de stand: "oefenen" en liever niet in de stand "zelftoets". De directe feedback na iedere tussenstap geeft namelijk de meeste meerwaarde. Wel leerlingen erop wijzen dat het de bedoeling is dat ze slecht 1 poging per stap moeten nastreven en dat ze iedere stap via de pijl naar beneden knop moeten nemen. De A opgaven uit het boek dienen als zelftoets variant en lijken iets meer op wat ze op het pw kunnen verwachten. De computeropdrachten behandelen als handelingsdeel (indien niet gemaakt punt(en) eraf op het pw). Hoofdstuk 4 Procenten en diagrammen Liever via verhoudingstabellen met groeifactoren procentvraagstukkn
aanpakken, dan met de oud-nieuw aanpak. Ditwis procententest heeft iets
hoger niveau dan het boek, maar dat mag ook wel. Met waar of niet waar leerlingen voorbereiden op de rekenregels voor wortels: eerst confronteren, daarna uitleggen, daarna inslijpen (netzoals bij machten H1). Beide ditwisjes voor worteltrekken en cirkels spreken voor zich. Wellicht kan bij cirkels een pijlenschema ondersteuning bieden bij het omrekenen van omtrek naar oppervlakte en visa versa. Hoofdstuk 6 De stelling van Pythagoras Leuk om meerdere bewijzen te vragen voor de stelling van Pytagoras.Het pythagorasschema met de langste zijde onder kan helpen om som en verschilfouten te voorkomen. Bij 6.4 B kan het applet Doorzien dienst doen. Hoofdstuk 7 Kwadratische vergelijkingen Haakjeswegwerken en ontbinden aanpakken met het oppervlaktemodel (grafieken
komen later). Daarna met de DWO vergelijkingen oplossen. Belangrijk
is weer de directe feedback die ze op de rails houdt. Twee ditwisjes die voor zich spreken (let wel op de inhoud van de afgeknotte kegel, bloempot). Staat niet in het boek maar wel leuk. Bij vergroten ook aandacht besteden aan percentages op het kopieerapparaat, bijvoorbeeld als je wilt verkleinen zodat 2 A4-tjes op 1 passen. Een A4 is 21.0 bij 29.7 cm. Een A3 2 keer zo groot qua oppervlakte...... Blok Parabolen in topvorm Parabolen niet introduceren in de abc vorm (met als laatste b ongelijk aan nul). Als je de topvorm gebruikt kan je zonder veel moeie 'alle' parabolen (inzichtelijk) maken.Inleiden gaat vrij makkelijk via het stencil afstanden schatten. Daarna computerpracticum bij algebra expressies gebruiken om de structuur van de formules beter leesbaar te krijgen aan de hand van transformaties. Applet formules raden zeer waardevol want leerligen zien direct terug wat een eventuele foute poging voor grafiek oplevert. De ditwis parabolen een aanvulling hierop. Kwadratische vergelijkingen toegevoegd voor extra oefening als dat weggezakt is. Hoofdstuk 9 Statistiek en kans Lekker zelfstandig mee aan de slag laten gaan (uitwerkingen erbij geven).
|
|||||||||||