Hoofdstuk 3 Getallen. Planner klas 1 MW12

Hoofdstuk 3: Getallen

Het hoofdstuk 3 Getallen doen we in twee delen.

Deel I. Boek volgen met daarbij toegevoegd

  • Na 3.2 les je GGD en KGV toevoegen 
  • In paragraaf 3.4 wordt niet ingegaan op het schrijven van een breuk als decimaal getal als de breuk niet 'mooi uitkomt'. Daarom voegen we als extra toe hoe je een breuk als 4/7 kan schrijven als decimaal getal door gebruik te maken van een staartdeling. Ze moeten dit begrijpen en zelf ook kunnen uitvoeren bij andere breuken. Geef ze als extra huiswerk op om zelf bijvoorbeeld de breuken 3/7, 4/9, 4/13 of ... te proberen (zie ook planner).

Deel II Negatieve getallen en voorrangsregels halen we in zes lessen naar voren (vóór introductie formules). Anders dan vorig jaar minder versnipperd over meerdere hoofdstukken.

  • Negatieve getallen introduceren we mbv van een ppt (uitleg optellen, aftrekken en vermenigvuldigen aan de hand van de heks met warme en koude blokjes), één document over delen en DWO om te oefenen. 
  • Het is zinvol om in de les behalve de heks ook andere manieren van kijken toe te lichten lichten: regelmaat in  rijtjes opgaven, dubbele ontkenning, min zien als verschil (zie ook demo GA1D in de planner). Bij haakjes beminnen in klas 2 is het bijvoorbeeld fijn als leerlingen zien dat x - (x-2) = 2 want de linker term is twee meer dan de rechter term.
    Zo is ook (n+1)(n+2) ook 2 groter dan n(n+3)

Errata

  • Fout uitwerkingen: 36c A 9,46 in plaats van 9,47.
  • DWO A2 1e pijl niet op de goede hoogte; overslaan of aanpassen?
  • Tempo bij negatieve getallen is (te) laag, er kan nog iets worden toegevoegd aan het hoofdstuk; voorrangsregels en/of decimaal getal -> breuk en/of kgv/ggd.
  • Niveau PW was te laag; veel lln voor tijd klaar en hoog gemiddelde.