Hoe doe je wiskunde? Errata
MW9-3vwo (6 juni 2010)
Deze pagina is in wording (2011-2012)
Hoofdstuk
1 Functies
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- functie
- domein, bereik
- intervalnotatie
- blokhaken, driehoekshaken
-
als ongelijkheid
- variabelen en parameters
- familie van functies
-
familieband,
- grafiekenbundel
- lineair, evenredig en niet evenredig
- parabool, topvorm
-
wortelgrafiek, randpunt
- hyperbool, gebrokenfunctie
omgekeerd evenredig en niet omgekeerd evenredig
- asymptoten, HA, VA
|
- overgangen maken kwartet tabel, grafiek, context en functie voor lineaire verbanden, parabolen in topvorm, wortel grafieken en hyperbolen
-
(niet) (ongekeerd) evenredig herkennen
- randpunt bij wortelformule herkennen, uitrekenen
- domein en bereik bepalen bij wortelformules
-
HA en VA bepalen bij gebroken functies
-
domein en bereik bepalen bijgebroken functies
- de verschillende verbanden uit elkaar houden en formules raden bij een grafiek
- parameters inzetten bij het raden van een formule en deze kunnen uitrekenen
- familiebanden herkennen
|
-
waarom √(-1) geen uitkomsten in R heeft
- waarom het domein en bereik van √x toch negatieve waarden kan hebben
-
waarom een gebroken functie een HA en VA kan hebben
- waarom bij recht evenredig een rechte lijn door de oorsprong hoort.
- waarom bij omgekeerd evenredig de aymptoten de x-as en y-as
zijn
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
2 Kwadratische Functies
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
-
kwadratische functie
- toename van de toename (tt)
- afbuigingsfactor a
- parabolen in 4 gedaantes
- abc-vorm of stukjesvorm
- ontbonden of produktvorm
- topvorm
- halfontbonden vorm op zekere hoogte
- karakteristieke punten bij iedere gedaante
- Sy-as en terugkeerpunt
- xtop = -b/2a
-
verschil schetsen en tekenen
- kwadraten van 1.5, 2.5, 3.5. 4.5, 5.5 ......
|
- kwadratische vergelijkingen oplossen met product = 0 en kwadraat is getal
-
kwadratisch verband herkennen in tabel
- tabel en grafiek afmaken bij gegeven tt
- formule in topvorm vinden bij gegeven tabel, grafiek of context
- top vinden bij iedere gedaante
- formule van abc vorm in topvorm zetten
- formule parabool in (half) ontbonden vorm zetten
- dus van gedaante naar gedaante schakelen
-
grafiek parabool bij formule schetsen of tekenen
- makkelijkste gedaante kiezen bij formule raden parabool
- makkelijkste gedaante kiezen bij contextvraagstukken
- kwadraten van halven slim uitrekenen
|
- waarom alle parabolen een constante tt hebben
- waarom parabolen een symmetrie-as hebben
-
waarom xtop = -b/2a
-
waarom niet alle parabolen in de ontbonden vorm gezet kunnen worden
-
waarom (2.5)2 = 2 x 3 + 0.25 etc. |
Planner. Docent
Hoofdstuk
3 Statistiek
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- statistiek
- gegevens verzamelen, verwerken en presenteren
- cirkeldiagran, staafdiagram
- frequentiepolygoon
- cumulatieve frequentiepolygoon
- centrummaten
-
gemiddelde, mediaan, modus
-
klasse, klassenindeling
- modale klasse
- klassenmidden, frequentie
- spreidingsmaten
- spreidingsbreedte
-
kwartielafstand
- boxplot, Q1, Q2, Q3, Q4
|
- met behulp van een frequentietabel het gemiddelde uitrekenen
- met een onderverdeling in klasseneen schatting van het gemiddelde berekenen
- cirkeldiagram, staafdiagram maken
- (cumulatieve) frequentiepolygoon
tekenen
- gemiddelde, modus, mediaan bepalen
- modale klasse bepalen
-
spreidingsmaten bepalen
- boxplot tekenen
- boxplot interpreteren
- een boxplot koppelen aan een (cum) frequentiepolygoon
|
- waarom bij een staafdiagram de frequentiepolygonen door de middens gaan
- de voor en nadelen van de verschillende centrummaten en spreidingsmaten
- waarom een boxplot boven een lineaire schaal getekend dient te worden
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
4 Zicht op toeval
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- steekproef
- representatief
- simuleren
- toevalsgetallen
-
kans, toeval
- gunstig/totaal
- kansboom
- stroomdiagram
- productregel
- somregel
- complement regel
- vaasmodel
- met of zonder terugleggen
|
- beoordelen of een steekproef representief is, een representatieve steekproef opzetten
- met rekenmachine toevalsgetallen genereren
- een kansexperiment simuleren
- systematisch tellen (in volgorde van kansboom)
- aantal mogelijke rangschikkingen bepalen van AABBB, maar ook ABCD
- stroomdiagram maken en daarin kansen uitrekenen
met de kansregels (som, product, complement)
- ook kansen zonder terugleggen kunnen uitrekenen
|
- wanneer een steekproef niet representatief is.
-
waarom bij systematisch alle mogelijkheden uitschrijven in een eenduidige volgorde gewerkt moet worden.
- wanneer gunstig/totaal wel werkt en wanneer niet
- de meerwaarde van stroomdiagrammen
- mbv stroomdiagram uitleggen wanneer je kansen moet vermenigvuldigen of moet optellen
- wanneer de complementregel gebruikt kan worden
- verband begrijpen tussen de somregel en aantal rangschikkingen
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
5 De abc-formule
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
6 Nieuwe grafieken
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
7 Goniometrie
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
8 Ruimtefiguren
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
9 Rekenen met functies
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
10 Grafieken, vergelijkingen en ongelijkheden
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
11A Rekenen
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
11B Meetkundig redeneren
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
12A Breuken en functies
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
Hoofdstuk
12B Breuken en functies
Kennen |
Kunnen |
Begrijpen |
- |
-
|
-
|
Planner. Docent
|
DIT5WIS
Exponentiële groei
|
Instructie: Maak iedere vraag
van de toets meerdere keren, net zolang totdat je met begrip vrij
vlot op alle varianten van de vraag het antwoord kunt vinden. |
|
|
Vergelijkingen
met balans |
Instructie: Vergelijkingen oplossen met
de balansmethode (nu ook met hogere machten). Elke stap zelf intypen
levert meer punten. |
|
|
Vergelijkingen
met bordjes |
Instructie: Soms is het handiger om vergelijkingen
op te lossen met de bordjesmethode. |
|
|
Functies
raden
Parabolen |
Instructie: Probeer uiteindelijk in één
poging de het functievoorschrift bij de grafiek te vinden. |
|
|