Plan van aanpak bij Getal en Ruimte (editie
2003) voor klas: 1v 2v
3v |
||||||||||
Plan van aanpak bij Getal en Ruimte (editie 2003) bij deel 3 vwo |
||||||||||
|
||||||||||
Pas op: de planners zijn nog niet allemaal aangepast aan onderstaand plan van aanpak. Hoofdstuk 1 Lineaire verbanden Bij y = ax +b bereken je (als de helling a bekend is) b door een punt in te vullen. De hoogte van de lijn kun je echter ook stellen met y = a(x-p) +q als de lijn door punt (p,q) gaat (herhaling klas 2). Beide aanpakken moeten ze beheersen. De meerwaarde van de applets formules raden en lijn door 2 punten, komt het best tot z'n recht als leerlingen zien welke grafiek een fout gerade formule oplevert; ze kunnen direct bijstellen! Wel is het belangrijk natuurlijk dat ze voor elke vraag slecht 1 poging nodig (gaan) heben. Hoofdstuk 2 Gelijkvormige driehoeken Bij gelijkvormige driehoeken kan geogebra goed ingezet worden. Op Moodle vind je voorbeelden.Typisch B-hoofdstuk waarvan het proefwerk voor sommigen veel en moeilijk zal zijn. Waarschuw leerlingen daarvoor, bereid ze voor op de verschillen tussen wiskunde A en B en daag ze uit om te tonen wat ze in hun mars hebben. Hoofdstuk 3 Kwadratische verbanden Belangrijk is om eerst voorkennis ontbinden en voorkennis kwadratische
vergelijkingen op te halen. Dat kan goed via de digitale eindtoets bij
klas 2 hoofdstuk 7, waain product = 0, kwadraat is getal maar ook de
"je-ziet-het-zo-aanpak" door elkaar gevraagd worden. Hoofdstuk 4 Goniometrische verhoudingen Dit hoofdstuk is vrij toegankelijk voor zowel A als B leerlingen. In
de Ditwis Gonio staan nog enkele extra opgaven die het niveau iets opkrikken
(opgave 10 niet met de sinusregel).
Met eenvoudige getallenvoorbeelden leerlingen uitleggen wanneer je bij
gonio nou moet delen of vermenigvuldigen Hoofdstuk 5 Statistiek en procenten Eerst hoofdstuk 6 behandelen om leerlingen eerder (!) een indruk te
geven van wiskunde B. Hoofdstuk 6 Ongelijkheden en herleiden Vooral herleiden moeten B-leerlingen leuk vinden en goed in zijn. Prima determinatie hoofdstuk dus. Daarom aanbieden vr Statistiek en Procenten. De eindtoets van hoofdstuk 6 moet natuurlijk voor iedereen te maken zijn, maar met extra B opdrachten leerlingen uitdagen en confronteren met B stof (herleiden van machten met breuken en parameter vraagstukken).Dit gonio hoofdstuk niet echt nodig voor A leerlingen, vandaar dat
dit naast H 5 door de B-leerlingen gemaakt kan worden. Hoofdstuk 8 Allerlei verbanden Dit hoofdstuk loopt wel, maar let op dat periodieke verschijnselen gewoon ook bij wiskunde A behandeld wordt. Dus de witte opgaven rood kleuren (zijn sowieso niet van niveau B)!Als extra dit hoofdstuk lineaire verbanden (wel en niet evenredig) en hyperbolische verbanden (wel en niet omgekeerd evenredig) uitleggen. Bij formules raden kunnen dan ook enkele rechte lijnen en hyperbolen toegevoegd worden. Hoofdstuk 9 Informatieverwerking 9.1 t/m 9.3 kunnen ze vrij zelfstandig doorwerken (geef ze de uitwerkingen erbij). In plaats van 9.4 (grafen) zinvoller om extra aandacht te besteden aan kansrkening. Bij de Wageningse Methode zit een mooi simulatie programma (eerst laten downloaden). Opdrachten daarbij vind je in het computerpracticum. Verder ook een practicum bij de applet stroomdiagrammen. In klas 1 hebben ze bij breuken en en in klas 2 bij procenten al met deze applet kennisgemaakt.Breuken zonder brokken Indien er nog tijd over is, breuken zonder brokken aanbieden. Bij het lesmateriaal bestaat ook een Worddocument met antwoorden en een Ditwis.
|